четверг, 13 марта 2014 г.

Інноватика в навчанні з метою підвищення мотивації до навчання та покращення рівня якості знань учнів.



Інноватика в навчанні з метою
підвищення мотивації до навчання
та покращення рівня якості знань учнів( 1 слайд)
ЗШ № 4
Вчитель: Жила В. І.
 2013 рік
                                      ( 2 слайд)        Чому корабель перемагає хвилі,
                                                                 хоча їх багато, а він – один?
                                                      Тому що у корабля є мета, а у хвиль – ні.
                                                        Якщо ми маємо мету, то завжди прийдемо,
        куди хочемо.
                                                                                    Вінстон Черчилль

Народ дуже мудрий. У кожній казці, легенді, притчі є доля істини, сховане мудре зерно. Іноді це зерно знаходиться на поверхні, а інколи  його потрібно довго шукати. Для роздумів пропоную вашій уяві притчу «Насіння».
( 3 слайд)                                  Притча «Насіння»
            Одного разу жінці приснився сон, що за прилавком магазину стояв Господь Бог.
-         Господи! Це Ти! – вигукнула вона з радістю.
-         Так, це Я,  - відповів Бог.
-         А що у Тебе можна купити? – запитала жінка.
-         У мене можна купити все, - почула вона у відповідь.
-         У такому разі дай мені, будь ласка, здоров’я, щастя, любові, успіху і багато грошей.
Бог доброзичливо усміхнувся і пішов у підсобне приміщення за замовленим товаром. Через деякий час він повернувся з маленькою паперовою коробочкою.
-         І це все? – вигукнула здивована й розчарована жінка.
-         Так, це все, - відповів Бог і додав, - хіба ти не знала, що в моєму магазині продається тільки насіння?
Мораль цієї притчі: «Якщо людина не готова докласти хоч якихось зусиль, щоб досягти бажаного, не готова зробити власний внесок в успіх справи, їй не допоможе і Господь Бог.»
Коментар: «Безумовно, добре було б домогтися успіху в справах, не вкладаючи нічого, але практика показує, що це неможливо. За будь – якого ставлення до нас інших людей все одно ми маємо й самі докласти певні зусилля. Зокрема, не можна навчити чогось людину (дитину), коли вона не готова затратити час на навчання, хоч як би був зацікавлений у результатах учитель.»
Учень – діяльна істота. Але щоб учень успішно навчався, він має вдосконалювати не будь – які, а визначені, певні дії.
Учитель керує діяльністю учнів у процесі навчання і формує в них потрібну мотивацію. І якщо цього не зробити, то, як говорив В. Сухомлинський, «усі наші задуми, усі пошуки і побудови перетворюються на порох, якщо немає в учнів бажання вчитися».
Мотивація навчальної діяльності складається із сукупності певних мотивів. ( 4 слайд) Мотив навчання (від фр. motif – рухаю) - внутрішня спонукальна сила, яка забезпечує залучення особистості до пізнавальної діяльності, стимулює розумову активність. Мотив навчально – пізнавальної діяльності – це потреба учня досягти високого результату в навчанні. Ця потреба викликає певне переживання, інтерес, спонуку, тому необхідно, щоб зміст і мета навчання набули для учня особистісного сенсу, викликали позитивні переживання і прагнення ефективних дій.
За ставленням до навчальної діяльності мотиваційні явища (мотиви) можна поділити на дві групи: зовнішні та внутрішні.
( 5 слайд) Зовнішніми факторами мотивації є заходи педагогічного впливу   (позитивна мотивація – заснована на позитивних стимулах: похвала, нагороди, заохочення, підтримка, допомога, повага, переживання ситуації успіху, творчість;
негативна мотивація – заснована на негативних стимулах: критика, приниження,покарання, демонстрація байдужості, нудьга, переживання ситуації невдачі, страхи, насильство). Дитину похвалили на уроці, батьки пообіцяли за високі оцінки купити давно омріяну річ. Скоріш за все успішність у такому випадку поліпшиться, але тимчасово, - доки дитина не отримає обіцяне.
За визначенням видатного російського педагога Є. Ільїна, «мотив – складне психологічне утворення, яке має вибудувати сам субєкт». Це означає, що на результативність навчання дітей найбільше впливає саме ( 6 слайд) внутрішня мотивація, тобто прагнення до пізнання нового, подолання труднощів під час виконання завдань, отримання насолоди від процесу пізнання нового. Саме внутрішня мотивація робить навчання усвідомленим, чітко орієнтованим на результат.
З метою підвищення внутрішньої мотивації:
 об’єктивно оцінюю знання дітей;
надаю дитині право вибору навчального завдання;
там, де можливо, уникаю часових обмежень під час виконання вправ, оскільки це пригнічує розвиток творчих здібностей, перешкоджає формуванню внутрішньої мотивації;
поступово підвищую рівень складності навчальних завдань, формуючи тим самим почуття задоволення від процесу долання труднощів;
 добираю дидактичний матеріал з елементами новизни, незвичайності, це підтримує внутрішній інтерес до виконання завдання.
(7 слайд) Отже, внутрішня мотивація – це рушійна сила, «внутрішній двигун», який допоможе дитині відшукати відповіді на запитання чому? , навіщо? , заради чого? .
Відомо, що дитина найкраще навчається під час гри. Запам’ятовування відбувається значно продуктивніше за використання ейдетичних методів
(Ейдетизм (від грецького «ейдос» - вигляд, образ) – психічне явище, сутність якого полягає у здатності відтворювати яскравий наочний образ через тривалий час. Для ейдетизму характерна емоційна забарвленість образів. Яскраві образи, нестандартні порівняння зрозумілі дитині, запам’ятовуються набагато краще, ніж багаторазове повторювання незрозумілих понять. Фантазія дітей така унікальна, яскрава, часом відкривається з несподіваного боку, змушуючи вирувати нашу уяву. Та й кілька хвилин на уроці здорового, доброго гумору підвищують бажання працювати як учителя так і учня.):
- оживлення абстрактних знаків, які створило людство;
- складання разом (учителем і учнями) казок, ілюстрованих виразними веселими малюнками, намальованими спочатку в уяві, а потім самостійно вчителем, учнями та учнями разом з батьками;
- подача навчального матеріалу в цікавій формі й у звязку із життям та інтересами дітей. (Так, у 1 класі діти знаходили схожість кожної букви і цифри з оточуючими предметами, дофантазовували, домальовували, розфарбовували, вивчали вірші про кожну букву і цифру (для зразка декілька розповісти).)
Помічено, що пам’ять дитини легко фіксує намальовані нею самою для себе малюнки, образні картинки, які створюються за її участю на її очах, тобто уявні або зорові образи.
Також це дозволяє урізноманітнити діяльність дітей, пробудити їхню активність, викликати зацікавленість тим, що вони вивчають. Спробувавши один раз підготувати навчальний матеріал за допомогою цього «інструменту», діти продовжують далі творити за власним бажанням або за вказівкою вчителя. Коли діяльність учнів наповнюється творчістю, вони займаються нею з радістю.
(8 слайд – прокоментувати, 9 слайд) Як правило в 1 класі переважають зовнішні мотиви, зокрема ігрові ( Гра – це іскра, що засвічує вогник допитливості. В. О. Сухомлинський) – на уроці «присутні» улюблені казкові персонажі або герої мультфільмів, які спостерігають за роботою дітлахів, що потребують допомоги у виконанні завдань. (Казка – це, образно кажучи, свіжий вітер, що роздмухує вогник дитячої думки і мови. В. О. Сухомлинський) Такий прийом мотивації навчальної діяльності не забезпечуватиме активну пізнавальну діяльність  в 2 – 4 класах.
Важливу роль відіграє інтерес до навчання як мотив. Дітям має бути цікаво вчитися, спостерігати, робити власні висновки. Найважливіший засіб формування інтересу до навчання – залучення учнів до активної пізнавальної діяльності.
( 10 слайд) Викликати інтерес до вивчення певної теми може незвичайний початок уроку. (Наприклад, сьогодні ми помандруємо до міста, назву якого ви дізнаєтесь, коли виконаєте завдання. Запишіть у зошити слова рік, пень, ніч, поле, знання, питання, подвіря. Підкресліть у першому слові першу букву, у другому – другу, в третьому – третю і т. д. З підкреслених букв утворіть слово. Це і буде назва того міста у країні Граматики, куди ми сьогодні з вами вирушимо…)
Із розвитком інтересу повязаний і такий прийом навчання, як постановка проблемного навчального завдання, що є способом мотивації навчання. Створення проблемної ситуації спонукає учнів до самостійного осмислення  матеріалу.
(11 слайд) Цікавими прийомами мотивації вважаю граматичну казку (Наприклад: у 2 класі при вивченні теми «Службові слова» розповідаю про слова – ліліпути і слова – гуллівери.), прийом «Пастка» (При вивченні у 1 класі теми «Апостроф» даю завдання надрукувати слова сім’я, ім’я, б’ють. Діти потрапляють у пастку, бо записують ці слова так: сімйа, імйа, бйуть; сімя, імя, бють. Коли прошу прочитати написане, звучить не так, як я просила записати. Ось тут і з’являється чарівний знак на ім’я Апостроф. – показати).
( 12 слайд) Для того, щоб підтримати інтерес учнів, слід підкреслювати значущість матеріалу, який вивчатиметься на уроці, доводити, що без його засвоєння неможливо успішно оволодіти наступними розділами програми, виробити певні уміння або навчитися грамотно писати.
Слова, наче кольорові камінці.
І мало їх назбирати в купу…
Треба ще й уміти викладати узори з них.
Уміти складати речення і правильно вимовляти їх.
                                                                        І. Вільде
(Наприклад. Я хочу розповісти вам про один випадок, який яскраво засвідчує багатство нашої мови.
У купе вагона першого класу потяга Львів – Відень їхало четверо пасажирів – інтелектуалів: англієць, німець, італієць, четвертим був відомий львівський юрист Богдан Косів. Розмова точилася навколо різних тем. Нарешті заговорили про мову: чия краща, багатша, досконаліша і якій бути провідною у світі. Звісно, кожен почав вихваляти свою рідну.
Першим заговорив англієць:
- Англія – країна великих завойовників і мореплавців. Які поширили славу англійської мови, рознесли по всьому світу.
- Ха – ха, -гордовито заперечив німець. – Німецька мова – то мова двох великих імперій – Великонімеччини й Австрії, які займають більше половини Європи.
Тут усміхнувся італієць і стиха мовив:
- Панове, ви обидва не маєте рації. Бо італійська мова – це мова сонячної Італії, мова музики і кохання.
            Богдан Косів довго думав і нарешті промовив:
- Ви ж бо, по суті, нічого не сказали про багатство і можливості ваших мов. Чи могли б ви, скажімо, своїми мовами прочитати невеличкий твір, у якому всі слова починалися б з однакової літери?
- Ні, ні, це неможливо! – вигукнули враз англієць, німець та італієць.
- Ось вашими мовами це неможливо, а нашою зовсім просто. Назвіть якусь букву, - звернувся він до німця.
- Хай буде «ес», - сказав той.
- Гаразд. Вірш називається «Самотній сад».
Сипле, стелить сад самотній
Сірий смуток – срібний сніг.
Сумно стогне сонний струмінь,
Серце слуха скорбний сміх.
Серед саду страх сіріє,
Сад – солодкий спокій – спить.
Сонно сипляться сніжинки,
Струмінь стомлено сичить.
Стихли струни, стихли співи –
Срібні співи серенад.
Стиха стеляться сніжинки –
Спить самотній сонний сад.
- Геніально! Незрівнянно! – вигукнули англієць та італієць.
Потім усі замовкли. Говорити вже не було потреби.
Також на своїх уроках намагаюсь використовувати міжпредметні звязки. Адже це дає змогу:
- підвищити мотивацію учнів до вивчення предмета;
- краще засвоїти матеріал, підвищити якість знань;
- формувати систематичні, поглиблені й усвідомлені знання;
- активізувати пізнавальну діяльність учнів на уроках;
- полегшити їм розуміння явищ і процесів, що вивчаються;
- аналізувати, зіставляти факти з різних галузей знань;
- сформувати в дітей цілісне наукове сприйняття навколишнього світу.
Для полегшеного розгляду різних аспектів теми використовую ( 13 слайд) метод «Кубування» (Ви бачите 2 різні куба: білого кольору з написами (На гранях написано вказівки: «Опишіть», «Порівняйте», «Назвіть асоціації», «Проаналізуйте», «Знайдіть застосування», «Запропонуйте аргументи «за» або «проти»».) і кольоровий зі смужками – експериментую сама.), «Мозковий штурм», ( 14 слайд) «Мікрофон», «Асоціативний кущ», «Передбачення», (15 слайд) групову та парну роботи, ( 16 слайд) технологію «Навчаючи – вчуся», проектну діяльність, ( 17 слайд) елементи тренінгу, здоров’язберігаючі технології, ( 18 слайд)елементи соціологічного опитування, зворотній зв’язок,  метод «Прес» (позиція –я вважаю, що; обґрунтування – тому, що; приклад – навести; висновок – отже), метод «Незакінченого речення», «Коло знань» та інші.
Таким чином, мета етапу мотивації навчальної діяльності – зацікавити учнів вивченням нового матеріалу, проте усвідомлене засвоєння виучуваних понять має бути на кожному уроці, особливо під час виконання тренувальних вправ з дотриманням чіткого алгоритму:
-         постановка пізнавальної задачі перед виконанням завдання;
-         чіткий інструктаж виконання вправи;
-         виконання вправи;
-         перевірка роботи;
-         висновок (що нового дізналися, чого навчилися).
Тільки тоді навчання буде цілеспрямованим і результативним.
(19 слайд)Добре вчити дитину, яка тягнеться до вас, як соняшник до сонця. Щоб не переривати ланцюжок довіри,  утверджую у своїх стосунках з учнями людську гідність кожної дитини, незалежно від того, які в неї навчальні успіхи, а отже, бачу спочатку людину, а потім вже учня.
( 20 слайд) “Той, що прагне, зробить більше, ніж той, хто може!”
                                                                                                             Г. Маррі
Шановні колеги! Бажаю всім Вам мати ключик від  скарбниці ТВОРЧОСТІ і золоту рибку, яка б допомагала Вам втілювати всі Ваші задуми у життя.
 ( 21 слайд) І тоді шлях до мети не матиме перешкод і буде осяяний світлом.
«Учитель готується до найкращого уроку все життя… Така духовна і філософська основа нашої професії і технологія нашої праці: щоб дати учням іскорку знань, вчителеві треба ввібрати ціле море світла.»
                                                                                    В. Сухомлинський
(22 слайд)                      Идя каждый день на работу.
 Не забудьте взять с собой
Немного строгости, заботу,
Тепло, улыбку и любовь.
Ещё – охапку интересов,
Загадки, ребусы и смех.
Зачем с собою столько веса?
Вес – гарантирует Успех!
Успіх у вдалій мотивації уроку, що буде гарантом стійкого інтересу учнів до знань і , як наслідок, покращення рівня якості знань.
(23 слайд)  І тоді щодня на Вас з радістю чекатиме чудова і чарівна країна ДИТИНСТВА. Дякую за увагу!     



Література

1. Газета «Початкова освіта» № 32, 2012р., ст. 23.
2. Газета «Початкова освіта» № 20, 2012р., ст.1.
3. Газета «Початкова освіта» № 39, 2012р., ст.1.
4. Газета «Початкова освіта» № 39, 2008р., ст. 8.
5. Журнал «Початкова школа» № 1, 2013р., ст. 10 – 13.
6. Газета «Початкова освіта» № 7, 2012р., ст. 8.
7. Газета «Початкова освіта» № 1 – 2, 2012р., ст. 11.
8. Газета «Початкова освіта» № 17, 2012р., ст. 6 – 7.

9. Газета «Початкова освіта» № 37. 2012р., ст. 2.

1 комментарий:

  1. Вікторіє, дякую за чудову яскраву презентацію! Бажаю вам успіхів та творчого натхнення!

    ОтветитьУдалить